RING:
+45 70 20 19 66

MOENTERGAARDEN


FARVERIG LYSSÆTNING AF DET HVIDE ANTIKKEN

En arkæologisk udstilling med genstande fra Antikkens Rom behøver ikke nødvendigvis at iscenesættes med den vanlige, hvide lyssætning.

Af Rune Kaas, journalist & Jens Klastrup, Lysdesigner

En ung romer står og poserer i kontrapost – en kompositorisk kropsstilling, hvor en stående skulptur hviler på det ene ben og dermed skaber en harmonisk bevægelse i under- og overkroppen. Selvom det blot er en kopi af en romersk statue, fornemmer man den hvide, blanke marmoroverflade, som i de flestes bevidsthed er et gennemgående træk for de græsk-romerske statuer. Bortset fra at den nu er badet i skiftevis grønt, rødt og blåt lys.

Skulpturen var en del af udstillingen ”Den romerske forbindelse – The Roman Connection” på Møntergården i Odense i 2015. Udstillingen havde fokus på de meget forskelligartede samfundsformer, som eksisterede i oldtidens Europa – fra det grandiose

Romerrige i syd til de germanske stammesamfund nord for Donaufloden.

Selve udstillingen var bygget op omkring en snoet vej, tegnet på gulvet. Den skulle symbolisere rejsen fra Rom – op gennem Europa – til endemålet i Gudme på Fyn. Undervejs kunne man, i de opstillede montrer, inspicere de forskellige historiske artefakter på nært hold. Som sådan en ganske traditionel opbygning. Men i stedet for at gå den traditionelle vej lysmæssigt, som Glyptoteket eksempelvis gør det på yderst smagfuld vis, ville museet i Odense gerne gå en mere alternativ vej.

 

 

 

 

MÆTTEDE, STEMNINGSSKABENDE FARVER

 

Den opgave fik lysdesigneren Jens Klastrup ansvaret for at løse, i tæt samarbejde med Lars Holm og udstillingsleder Karsten Kjer Michaelsen. Den indledende tanke var, at det først og fremmest skulle være dramatisk. En udsædvanlig fremgangsmåde til en arkæologisk udstilling, der gav designerne rum til at eksperimentere med de mere mættede farver på paletten.

Der var ingen installationer i forvejen i det store, hvide rum, som skulle huse udstillingen. Et helt tomt lærred, så at sige. Der blev derfor indledningsvist installeret en rig fra Prolyte i loftet, som kunne bære det mindre arsenal af lysarmaturer, der siden blev indkøbt.

Ambitionen med lyssætningen var, at det skulle indbefatte hele rummet og skabe nogle forskellige stemninger hos de besøgende. Som man fulgte vejen, ville de forskellige steder oplyses af farvede og hvide LED-lys, ligesom gulv, vægge og bannere med

påmalede naturalistiske billeder ville blive oplyst i forskellige stemninger. Dagslys, solnedgang, overskyet eller andre mere abstrakte belysninger i eksempelvis blå og grønne farver. Det vigtigste var, at sætte den besøgende i en særlig stemning. At skabe en eller anden svag tilstand af affekt hos publikum, med det formål at skærpe sanserne og indtrykkene.

SIMPELT STYRESYSTEM

For at skabe et mere dynamisk og organisk udtryk, skiftede lyset efter en kodet døgncyklus via et ” GrandMA onPC”-lysstyringsprogram og et interface (MA2 Node), som kunne omsætte computerens digitale signal til et DMX-signal, der kan forstås af de fleste lysarmaturer.

Det var vigtigt fra museets side, at det hele skulle kunne styres fra en enkelt tablet af snart sagt hvilken som helst medarbejder. Der blev derfor skræddersyet et interface, som kunne styre GrandMA onPC- programmet og tænde og slukke hele udstillingslyset med et enkelt tryk på skærmen.

 

 

 

 

 

FAKTA:

MUSEUM:

  • Møntergården, Odense

UDSTILLINGSLEDER:

  • Karsten Kjer Michaelsen

VISUEL ARKITEKT:

  • Lars Holm

LYSDESIGN:

  • Jens Klastrup

BELYSNINGSLEVERANDØR:

  • Gobo & Highlight

 

 

ARMATURER:

  • Philips Selecon PL1 RGBW LED Profile

  • Philips Selecon PL1 RGBW LED Fresnel

  • Philips Selecon Wing Wall Wash RGB LED

  • Megamann Toby AR111 LED

 

STYRING:

  • MA2 OnPc software

  • MA2 Port Node

 

OPHÆNGNING:

  • Prolyte X30D truss med indbygget 3-faset strømskinne, hvidlakeret.
Top