RING:
+45 70 20 19 66

NÅR LYSET BRYDER FREM


NÅR LYSET
BRYDER FREM

Den arkitektoniske facadebelysning på musikmuseet Ragnarock er nomineret til Den Danske Lyspris 2016.
Men forkælelsen af sanserne stopper ikke her. Det spektakulære lys trækkes således med ind over
dørtærsklen til musikmuseet og giver masser af liv til udstillingen.

 

Af Rune Kaas, journalist

 

 

 

 

Og lyset har spillet en væsentlig rolle i pop og rockmusikkens historie – og gør det stadig. Det kommer både til udtryk i udstillingens koncep-tuelle narrativ og i selve lysdesignet.

Ragnarock er en yderst særpræget bygning, uanset hvordan man vender og drejer den. Udformet som en gigantisk, nittebeklædt tetrisbrik på afveje ligger den og glimter i solskinnet i det rå industriområde i Roskilde, som nu kaldes Musicon. Går man op ad den røde asfaltløber og ind i den store foyer, finder man ud af, at også indersiden af bygningen er dækket af røde nitter. Lyden af Kim Larsens stemme og Franz Beckerlees guitar fylder rummet med en volumen, som er nogle decibel over, hvad man normalt vil møde på et museum. Det er til gengæld ingenting i forhold til den øresønderrivende larm, der går i gang, så snart man stiller sig ind

i elevatoren og trykker sig op til udstillingen på tredje sal. Eik Skaløe og Sods inviterer dig med på en rejse tilbage til rockens og poppens begyndelse i Danmark. Ragnarock er Danmarks nye ”kulturhistoriske samtidsmuseum”, som med musikken i centrum fortæller historien om ungdomskulturens udvikling fra 1950’erne og frem til i dag. Og lyset har spillet en væsentlig rolle i pop- og rockmusikkens historie – og gør det stadig. Det kommer både til udtryk i udstillingens konceptuelle narrativ og i selve lysdesignet. Udstillingens omfattende lyssætning er designet af Kasper Stouenborg

 

 

i tæt samarbejde med udstillingsdesigner Robert Nagy og firmaet White Noise Agency, som har stået for udstillingsledelse og koncept. AV Center vandt udbuddet om at levere og installere den samlede AVløsning og valgte Gobo & Highlight som deres leverandør af lys. Det er Kasper Stouenborg selv, der entusiastisk viser rundt i udstillingen denne eftermiddag på museet. Han er uddannet teaterlysdesigner fra Statens Teaterskole og står bag firmaet Stouenborg ApS, der arbejder med rådgivning og installation inden for lyd, lys og video.

LYSET I MUSIKKEN
Det første man møder, når man træder ud af elevatoren, er en kalejdoskopisk spejlkorridor, som munder ud i museets første store lysinstallation: En slags interaktiv kommandobro med en stor, hvid skærm foran. Skærmen bliver belyst af fire Panasonic Laser-projektorer, som man kan styre fra de forskellige kontrolpaneler. Her kan man altså få lov til at udleve sin indre

lyskunstner a la Jean-Michel Jarre til tonerne af tilbage-lænet, psykedelisk musik.

Langs væggen er opsat montrer med diverse artefakter fra blandt andre den legen-dariske lysmand, Søren Danielsen – deriblandt hans første lysapparat. Et af mange rockrelikvier, som er udstillet på museet. Det mere kunstneriske og eksperimenterende scenelys blev hen imod slutningen af 1960’erne en stadig mere integreret del af koncert

formatet og må siges at have været det lige siden.

I montrerne overalt i museet har Kasper Stouenborg arbejdet med miniarmaturer fra Svenske Ljusdesign. De er blevet specialfremstillet i to forskellige farvetemperaturer (hhv. 2700 og 4200 kelvin). Her har han arbejdet med at blande koldt og varmt lys for at give mere liv og dynamik til farverne i de udstillede genstande.

 

 

 

 

 

 

 

Lysdesignet søger hele tiden at forløse udstillingens skiftende temaer. Tag nu for eksempel rummet med begivenheder i ungdomskulturen. Her er der bevidst arbejdet med en lyssætning, som vækker mindelser om vand, hvilket skal symbolisere de ringe i vandet, som sangene gav i datidens (og dagens) samfund.

I samme rum har man i gulvet og langs kanterne ført en grøn lystråd (Thinlight), som sam-men med de akvarie-lignende montrer også taler ind i vandmetaforen.

 

 

 

ET INTERAKTIVT SANSEBOMBARDEMENT

Hvert rum i museet har sit eget tema. Lys, fankultur, dans, kulturelle begivenheder, medier, musikstudiet etcetera. Som man bevæger sig rundt i udstillingen, bemærker man hurtigt, at der er lagt stor vægt på det interaktive element. Overalt kan man lytte, danse og røre sig igennem et utal af små og store installationer. Fra en equalizervæg med et kronologisk musikkatalog til en overdimensioneret, drejende pladespiller.

 

 

 

 

MULTIRUM OG MULTITASKING

Ud over de mange lys- og AV-installationer, ligger der i midten af museet et stort multifunktionelt rum, som kan bruges til særudstillinger, arrangementer og koncerter. Derfor er der i loftet installeret en lang række moving light og profilspot, som kan indstilles præcis til lejligheden.

Selve hjernen i hele udstillingslysets styresystem udgøres af en MA 2 Replay Unit, der kontrollerer al det DMX-styrede lys både inden i og uden for bygningen. Som backup og mobil remotekontrol har museet en MA2 Command Wing, der kan bruges, når der skal afvikles lys til koncerter og særarrangementer

eller programmeringen af udstillingsbelysningen skal ændres. Hvis man tilbringer flere timer i udstillingen, og mørket har sænket sig, når man forlader museet, kan man passende nyde det prisnominerede facadelys designet af Jesper Kongshaug. Lyset er i det hele taget en stor del af Ragnarocks udtryk både indenfor og udenfor, ligesom det er en uadskillelig del af musikkulturen.

FAKTA:

BYGHERRE:

  • Anlægsfonden Danmarks Rockmuseum for koncernen ROMU

UDSTILLINGSLEDELSE:

  • White Noise Agency

UDSTILLINGSDESIGN OG GRAFIK:

  • HEAVY v/Robert Nagy

LYSDESIGN (UDSTILLING):

  • STOUENBORG v/ Kasper Stouenborg

LYSDESIGN (EKSTERIØR):

  • Jesper Kongshaug

 

RÅDGIVNING:

  • Jesper Harding (digitale installationer)
    Stouenborg(AV, lys, lyd)

 

 

AV-LEVERANDØR OG INSTALLATION:

  • AV Center

BELYSNINGSLEVERANDØR:

  • Gobo & Highlight

LEVERANDØR AF INTERAKTIVE INSTALLATIONER:

  • No Parking

 

 

 

Top