Case Vejen Kunstmuseum

Montrer giver nyt liv til keramiksamlingen på Vejen Kunstmuseum

Vejen Kunstmuseum er kendt for sin store samling af dansk stentøj og kunstnerkeramik fra 1890 til i dag, og museumsdirektør Teresa Nielsen har gennem årene søgt Statens Kunstfond om keramik til deponering både på museet og byens rådhus – som et udstillingsvindue for museet.

Statens Kunstfonds Legatudvalg for Kunsthåndværk og Design havde bemærket byens engagement i keramik. Udvalget ønskede, at de mange store keramikdeponeringer, man havde foretaget i Vejen de seneste år, skulle komme borgerne til gode. Derfor forærede Statens Kunstfond i 2019 byen en montre til det nybyggede rådhus. I den skulle præsenteres keramik deponeret fra udvalget til Vejen Kommune.

Statens Kunstfond udpegede udstillingsarkitekt og designer Mads Kjædegaard til at tegne en skræddersyet montre til Vejen Rådhus. Mads Kjædegaards bud trak inspiration fra desevognen, som er det stativ, hvor keramikerne stiller plankerne med keramikken til tørre, inden den skal brændes. Den anerkendte arkitekt og designer har lavet udstillingsdesign og inventar til en lang række anmelderroste udstillinger på landets største museer, herunder Louisiana, Statens Museum for Kunst, Arken og Trapholt.

 

Da produktionen af montren gik i gang, blev Vejen Kunstmuseum koblet på, da museets personale står for pasningen af de deponerede keramiske værker. Teresa Nielsen fortæller:
– Det var vigtigt for museet, at vi fik en fleksibel montre, som var let at arbejde med. Mads lavede en løsning med træhylder på metalpinde som på desevognen. Det unikke er, at man let kan rykke rundt på hylderne og sætte lyset alt efter hyldernes placering – de kan tilmed trækkes fri af bagvæggen, så lyset kan falde ned på bagvæggen. Det giver en lettere og luftigere reol, hvor man kan få hylderne, som keramikken står på, til at svæve. Montren på Vejen Rådhus er samtidigt et udstillingsvindue, der peger beskueren over i retning af Vejen Kunstmuseum, om man vil se mere keramik.

Mads Kjædegaard udviklede i tæt samarbejde med Teresa Nielsen en fleksibel montre, som gør det nemt at skifte værkerne ud:
Jeg lavede montren som en præsenterbakke, hvor Teresa kunne placere genstandene og skabe den stemning, hun gerne ville have. Med en udstilling ved man, hvilke artefakter, der skal stå hvor. Med montren vidste jeg det ikke, for det er Teresa, der vælger, hvad der skal udstilles. Min opgave var at tegne det hus, som tingene kunne bo i.

Den 2,2 m. høje og 3 m brede montre af stål, træ og glas er udført af AM Metal i Ribe og Special-Snedkeriet i Askov. Den kan i dag opleves af alle nysgerrige tilrejsende og byens borgere i stueetagen på Vejen Rådhus.

I montren præsenteres nutidig keramik, mens interesserede kan bevæge sig over på kunstmuseet for at få den kunsthistoriske forbindelse tilbage til 1880’erne og især det tidlige danske stentøj.  På rådhuset vises blandt andet værker af de anerkendte saltglasurmestre, keramikerne Hans og Birgitte Börjesen, der i bybilledet er repræsenteret med en keramisk skiltning fra Vejen Station til kunstmuseet lagt som chaussésten i belægningen. Der er med andre ord dækning for bynavnet: Kærligheden til keramik løber i bogstavelig forstand igennem Vejen og binder byen sammen.

Montren som iscenesætter af kunsten

Montren som iscenesætter af kunsten

På Vejen Kunstmuseum har man siden 2019 været i gang med et stort nybyggeri muliggjort af en donation fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. I den forbindelse skulle museet have nye montrer til Keramiksamlingen. Teresa Nielsen var blevet så begejstret for at arbejde med montren på rådhuset, at hun bad Mads Kjædegaard bearbejde konceptet til brug på kunstmuseet:


Mads arbejdede videre med desevognstanken. Hylderne svæver, og det er nemt at skifte værkerne ud. Der er ikke brug værktøj, når man sætter nye hylder i. På denne måde kan man løbende rykke rundt, når nye værker kommer til, eller noget skal udlånes. Det skal være en levende udstilling.

Mens montren på Vejen Rådhus er 70 cm. dyb, er Keramiksamlingens montre blot 40 cm. dybe, så de passer til udstillingsrummet. Det ligger på loftet i den tidligere Billedskole, hvor rummet er foret med 20 meter montrer rundt langs væggene. Atter er produktionen lavet i samarbejde med AM Metal - og denne gang sammen med Ohrt Interiør fra Vejen.
Mads Kjædegaards næste opgave blev at tegne fire montrer til keramik af Niels Hansen Jacobsen (1861-1941). Billedhuggeren er Vejen Kunstmuseums hovedperson. Museet blev i 1924 grundlagt som separat museum for ham, og samlingen af hans eksperimenterende keramik er en af museets grundpiller.
De fire montrer er mere monumentale. De spiller sammen med NHJ-salen, der er del af det gamle museum med røde vægge, fine paneler, ovenlys og malerier i guldramme. Salen er opført som atelier for Niels Hansen Jacobsen, og den kaldte på et andet formsprog:

Der er en anden stemning i NHJ-salen end i udstillingsrummet på loftet, hvor montrerne er mere rå med trædetaljer. Her forfinede vi montrerne lidt, så de passede til den særlige stemning i salen. Ideen var at gøre dem moderne uden at gøre dem fremmede, fortæller Mads Kjædegaard.

Senest har Mads Kjædegaard lagt sidste hånd på en række montrer, som for øjeblikket er under produktion, og som skal præsentere statuetter i bronze, gips og andre materialer i den halvhøje kælder i den nye bygning kaldet M-huset.

Alle montrer er lavet, så udstillingerne kan skifte og udvikle sig, men kun montrerne i særudstillingsarealet i kælderen kan skilles ad og tages ned ved behov. De øvrige er en fast del af indretningen.

Montrebelysning får stentøjsglasuren til at spille

Under processen med at tegne montrerne vidste Mads Kjædegaard præcis hvilket lys, han ville have i montrerne. I sin jagt på den perfekte lampe stødte han på den lille diskrete spot fra Ljusdesign.
– Jeg var på udkig efter en spot, der var så diskret som muligt. Jeg arbejder ud fra, at det er artefakterne, det handler om, mit design skal ikke pege på mig, men i det her tilfælde præsentere keramikken. Det levede lampen fra Ljusdesign op til, fortæller Mads Kjædegaard og tilføjer:
Spotlamperne er fleksible og kan nemt flyttes, vrides og vendes, og de kan individuelt skrues op og ned i styrken, så eventuelle lux-krav kan overholdes. Det er nemt at skifte linser på dem, så lysets spredning ændres, og det giver gode muligheder for at lave fine lyssætninger. Ja, og så var det heller ikke uvæsentligt, at de kunne konkurrere på pris.

Mads Kjædegaard kontaktede Jens Lind, direktør i Gobo, som er distributør af det svenske brand i Danmark samt den nordlige del af Europa.

Gobo, som leverer lysudstyr til museer og andre udstillingssteder, har forhandlet Ljusdesign i 10 år, og ifølge Jens Lind har det svenske brand igennem årene perfektioneret lampen til udstillingsformål:
Ljusdesign har i mere end 30 år leveret montrebelysning i høj kvalitet til museer verden over. De har taget kvaliteterne ved teaterspots og lavet miniatureudgaver, som gør dem optimale til at styrke storytelling på udstillinger. 

En afgørende fordel ved lamperne er, at de er så små, at de sættes inde i montren – på bagsiden af frontrammen.

Tit dør tingene i en montre. Man kan forsøge at sætte lyset under hylden, i toppen eller foran montren. Men det er irriterende, når man står foran en udstillingsgenstand og selv skygger for den. De her små lamper er monteret inde ved genstandene, hvilket sikrer, at man ikke står i lyset. Det giver heller ingen blændingsgener, fortæller Teresa Nielsen.

Og dermed bliver keramikken vakt til live:
Stentøjsglasuren kræver et stærkt lys, man skal kunne se, at der er et spil i det – og det får man ikke ved at sætte en lampe øverst i en montre med et generelt lys, siger Teresa Nielsen.

Når museumsdirektøren kalder lampen fra Ljusdesign for en åbenbaring, skyldes det også, at den er nem at arbejde med:
Det er intuitivt at arbejde med lamperne. De kræver hverken værktøj eller ekspertise. Lamperne sidder på en skinne og kan nemt klikkes af og flyttes rundt.

Derudover har det været vigtigt for Teresa Nielsen, at lampen er produceret tæt på Danmark:
Det bæredygtige element var vigtigt for os. At lampen er produceret i Sverige, betyder jo, at den kan repareres. Det er ikke bare endnu en ting fra Langbortistan, som man er nødt til at smide væk.

Mads Kjædegaard har samarbejdet med Jens Lind fra Gobo om montrebelysningen. Og han var glad for den sparring, han fik hos Jens Lind, som har mange års erfaring med lyssætning og storytelling på museer:
Jens Lind er en god medspiller, han forstår opgaven, og han ved, hvad han taler om. Han vidste fx., hvor mange lamper, jeg havde brug for, da han har styr på dimensionering i forhold til strøm og transformatorer. Og så fik jeg en rigtig god service hos Gobo. De lånte mig flere produkter og forklarede mig mulighederne, og de har givet mig gode priser.

Lyset som storyteller

Montrebelysning handler om at understøtte en historie, og som udstillingsarkitekt og designer er Mads Kjædegaard vant til at arbejde med lyset som historiefortæller.
– Lyset er sindssygt vigtigt for, hvordan vi opfatter tingene – både lyset ude i udstillingen og inde i montrerne. Lyset styrer stemningen. Man kan for eksempel gøre det dramatisk og pege på, at her er der noget ekstraordinært - lige der, hvor lyset samles.

Det handler om at bruge den rigtige belysning på den rigtige måde:
Man kan definere tingene. Hvis man har skinnende genstande og bare banker lys på dem, så slører man objektets form, men hvis man lægger lyset rigtigt, opfatter du runding, teksturer og farver.

Lyset kan hjælpe museumsgæsten med at navigere i keramikudstillingerne:
– Man kan også bruge lyset til at danne grupper inden for en større samling. Man fokuserer noget lys på fx fem objekter og gør det lidt mørkere, inden man når frem til næste objekt, så det ikke er en ensartet flade og ens oplyste objekter.

Og her gjorde den lille spot fra Ljusdesign gavn:
Det er afgørende, at lyset ikke er trættende. Hvis man bare sætter en stor lampe på i montren, så bliver øjet træt, men med lampen fra Ljusdesign har man mulighed for at differentiere lyset, så øjet kan vandre.

Der er i den grad noget at glæde sig til, når det nyrenoverede museum slår dørene op til foråret og fylder hele huset med værker fra egen samling. Man kan nyde museets unikke keramiksamling smukt iscenesat i de nye montrer fra kælder til loft og dykke ned i den enestående samling af kunstværker - primært fra tiden omkring år 1900, den danske symbolisme.

Åbningsudstillingen på Vejen Kunstmuseum løber frem til januar 2023, hvor den afløses af en særudstilling med værker af maleren Ejnar Nielsen. 

Faktaboks

Montrerne

Samtlige montrer er tegnet af udstillingsarkitekt og designer Mads Kjædegaard og produceret af AM Metal, Special-Snedkeriet og Ohrt Interiør.

Mads Kjædegaard er uddannet arkitekt og designer fra CPH Design og Det Kongelige Akademi. Hans portefølje omfatter en lang række udstillingsdesign og inventar til udstillinger på landets største kunstmuseer, særligt på Louisiana, hvor Mads Kjædegaard har været udstillingsarkitekt løbende siden 2007. Det har resulteret i en stribe af fine anmeldelser, som fremhæver Mads Kjædegaard for hans stærke iscenesættelser.

Vejen Kunstmuseum

Vejen Kunstmuseum huser en enestående samling af dansk symbolisme og art nouveau fra tiden omkring år 1900. 

Museet blev grundlagt i 1924 som ramme om billedhuggeren og keramikeren Niels Hansen Jacobsens livsværk. Igennem de sidste 20 år er samlingen mangedoblet omkring Niels Hansen Jacobsen, hans samtidige og med særligt fokus på de kvindelige kunstnere, keramikken og de grundtvigianske kunstnere.

Keramiksamlingen på Vejen Kunstmuseum tager udgangspunkt i de mange vaser, krukker, buster og små skulpturer, som Niels Hansen Jacobsen skænkede sin fødeby. Antallet af hans værker er gennem årene steget støt takket være donationer og løbende indkøb. På museet kan man studere alle sider af hans vilde eksperimenter, der selv i dag virker moderne. Gradvist har museet opbygget en samling, der perspektiverer hans plads som medgrundlægger af den danske stentøjshistorie – den højtbrændte keramik, som han lærte at kende i Paris. Der er derfor nu også en fin samling af fransk keramik fra tiden omkring 1900.

Gobo og Ljusdesign

Gobo er distributør af Ljusdesign i store dele af Europa. Ljusdesign er designet og udviklet i Sverige og er et af de få brands, der selv producerer lamperne. Det gør produkterne mere bæredygtige, fordi Gobo kan sende dem til Sverige, hvis de skal repareres, og det giver en stor fleksibilitet, da lamperne hurtigt kan modificeres, fordi de bliver produceret tæt på.

Ljusdesign har et strengt fokus på kvalitet og leverer kun lamper med rent, hvidt lys med høj farvegengivelse. De bruger de bedste LED Chips og optimerer linserne, så de får det optimale udbytte med en høj Ra værdi og et kraftigt output, som kan reguleres med den indbyggede dæmper.